Switch to Desktop Site
 
 

Galloway papers deemed forgeries

Iraq experts, ink-aging tests discredit documents behind earlier Monitor story.

About these ads

On April 25, 2003, this newspaper ran a story about documents obtained in Iraq that alleged Saddam Hussein's regime had paid a British member of Parliament, George Galloway, $10 million over 11 years to promote its interests in the West.

An extensive Monitor investigation has subsequently determined that the six papers detailed in the April 25 piece are, in fact, almost certainly forgeries.

The Arabic text of the papers is inconsistent with known examples of Baghdad bureaucratic writing, and is replete with problematic language, says a leading US-based expert on Iraqi government documents. Signature lines and other format elements differ from genuine procedure.

The two "oldest" documents - dated 1992 and 1993 - were actually written within the past few months, according to a chemical analysis of their ink. The newest document - dated 2003 - appears to have been written at approximately the same time.

"At the time we published these documents, we felt they were newsworthy and appeared credible, although we did explicitly state in our article that we could not guarantee their authenticity," says Monitor editor Paul Van Slambrouck. "It is important to set the record straight: We are convinced the documents are bogus. We apologize to Mr. Galloway and to our readers."

Awash in documents

After the fall of Hussein's Baghdad government, stories based on internal Iraqi documents appeared in many news outlets. They detailed everything from mundane aspects of control used by local Baath Party cells to the high living of Saddam Hussein and his sons.

The name "George Galloway" figured prominently in one of the most explosive of these stories. On April 22, London's Daily Telegraph reported that papers retrieved by their correspondent David Blair from the ruins of Iraq's Foreign Ministry described alleged government payoffs to Mr. Galloway, a Labour Party MP and longtime critic of the West's hardline toward Mr. Hussein. The Daily Telegraph report received widespread attention in the European press and throughout the world.

Next

Page 1 of 6


Follow Stories Like This
Get the Monitor stories you care about delivered to your inbox.

Share

Loading...