Switch to Desktop Site
 
 

Why Al Jazeera bought Al Gore's Current TV (+video)

Next Previous

Page 2 of 4

About these ads

Collender said there are no rules against foreign ownership of a cable channel — unlike the strict rules limiting foreign ownership of free-to-air TV stations. He said the move is based on demand, adding that 40 percent of viewing traffic on Al-Jazeera English's website is from the U.S.

"This is a pure business decision based on recognized demand," Collender said. "When people watch Al-Jazeera, they tend to like it a great deal."

Previous to Al-Jazeera's purchase, Current TV was in 60 million homes. It is carried by Comcast Corp., which owned less than a 10 percent stake in Current TV, as well as DirecTV. Neither company announced plans to drop the channel.

In 2010, Al-Jazeera English's managing director, Tony Burman, blamed a "very aggressive hostility" from the Bush administration for reluctance among cable and satellite companies to show the network.

Even so, Al-Jazeera has garnered respect for its ability to build a serious news product in a short time. In a statement announcing the deal, it touted numerous U.S. journalism awards it received in 2012, including the Robert F. Kennedy Journalism Award Grand Prize and the Scripps Howard Award for Television/Cable In-Depth Reporting.

Next Previous

Page 2 of 4

Share